Dag 15/100 - Släkten

Denna helgen är det gratis att använda sig av allt material på Arkiv Digital. Ni vet, det där med släktforskning. Alla församlingsböcker, husförhörslängder, in- och utflyttningsböcker, vigselböcker, etc. Och det finns även ett register för Sveriges befolkning 1930. Detta är alltså gratis att forska i under denna helgen.
 
Snacka om att man försakar sömnen! Mannen och lille sonen har redan gått och lagt sig. Lillkillen kom och satte sig bredvid mig i soffan vid halv åtta. "Mamma, jag vill sitta bevi dig!". Och där satt vi och mös med varandra, medan han tittade en stund på paddan och jag letade i en massa "böcker". Rätt vad det var så la han sig ner och somnade. Men så härligt att ha honom "bevi" sig!
 
Så himla roligt det är att söka sina rötter. Min mamma har redan släktforskat en hel del. Det var innan datorernas tid på 70- och 80-talet. Då tyckte jag det inte var speciellt intressant, och jag var ju tvungen att följa med henne in till landsarkivet i Lund på helgerna och sitta där och glo.
 
Men hon har lyckats hitta någon släkting ända bak till 1600-talet. Undrar hur livet såg ut då...
Mitt intresse vaknade nog ungefär för fem år sedan, när min pappa gick bort. Då började jag undra var jag egentligen kom ifrån. Min farmor har jag aldrig träffat, hon dog redan tre år innan jag föddes. Likaså min morfar har jag aldrig träffat. Han dog redan 1948, men jag har träffat min mormor, fast henne kunde jag ju inte prata med. Och min farfar dog när jag var fyra månader gammal. Visserligen var han inte min biologiska farfar, så det var lite där jag började undra. Vem var min biologiska farfar? Min mamma hade berättat vad han hette, men vi visste inte om det var rätt.
 
Innan jul åkte jag till Ängelholms bibliotek för de har datorer där man kan söka sina rötter, bland annat Arkiv Digital. Där fick jag underbar hjälp av bibliotekarierna, hur jag skulle göra för att söka i registren. Jag letade upp min pappa, men det var ju lite svårt för hans efternamn var ju inte det han hade när han föddes. Men jag lyckades hitta honom, och där fanns namnet på min biologiska farfar. Det var en härlig känsla att se hans namn. Ett par dagar senare sökte jag efter honom på nätet. Detta hade jag gjort flera gånger men aldrig fått något vettigt svar. Denna gången dök det upp en ny länk och när jag klickade på den, så såg jag att min biologiska farfar var med i något av ett släktträd. Personen som hade skapat detta träd, hade gjort ett gedigert arbete.
 
Jag mailade den personen och fick svar om att min biologiska farfar var ett syskon till en person i tredje eller fjärde led till hans svärson. Otroligt!! Och den här personen hade släktforskat ända tillbaka till 1500-talet! Med källor och allt! Nu försöker jag leta vidare med min "nyfunna" farfar och hitta hans barn, barnbarn och eventuella barnbarnsbarn!
 
 
 
#blogg100 | |
#1 - - Susanne Hultman:

Jaa, du hittade inställningarna! Nu kan jag läsa allt i RSS-flödet.

Där ser man vad tio års åldersskillnad gör. Jag minns både farmor och farfar ganska väl. Berättar, om du vill veta? :)

Svar: Det hade jag gärna lyssnat på! :-)
ettinrutatliv.blogg.se

Upp