Dag 5/100 - Fylla år...

Varför är det så att man oftast känner åldersnoja när man fyller jämnt? I alla fall efter man fyllt 20...
 
När jag skulle fylla 30, då hade jag ingen åldersnoja för då var jag gravid samtidigt och jag kände mig väldigt ung. Det var mitt tredje barn, och att vara trebarnsmamma när man är trettio, då är man ung!
 
När jag skulle fylla 40, då började min ålderskris redan när jag fyllde 37. Min son som jag fick när jag fyllt 30, han hade ju blivit stor nog att börja skolan och då kändes det som att mitt liv som mamma var över, att ingen behövde mig längre. Usch vad det var jobbigt.
 
Nu när jag ska fylla 50, oj vad jag har åldersnoja! Det är ju ett halvt sekel, halvvägs till döden. Visserligen har jag fått en liten son till som nu endast är tre år, så jag borde känna mig yngre. Men, nej, nu är det annat som spökar. I början av januari fick jag en kallelse till doktorn. Någon som hade gett återbud så jag kom fortare in i kön. Det jag funderade på när jag satt i undersökningsrummet och väntade på att doktorn skulle komma, var att doktorn tittar i min journal, tänker, oj, snart 50, ja det blir en liten tant jag ska undersöka. Alla kommer att tänka på mig som en liten gammal tant numera... Och jag kommer att vara betydligt äldre än många jag möter...
 
Om man ska fylla 50, då tänker man ju inte att den personen är purung precis, snarare att det är en medelålders kvinna.
Och tänk sen på vad som händer med ens kropp! Det är ju inte så att den är ung och smidig precis, snarare gammal och lika rörligt som ett kylskåp! Det är nu det bara går utför... Alla krämpor man kommer att få, kroppsdelar som snart blir uttjänta. De har ju trots allt hållit på i femtio år! Vilken teknisk maskin håller så länge?
 
Och inte bara det, om 15 år blir jag pensionär! Femton år!! Det är ju så gammal man är när man slutar grundskolan, ingen tid alls...
Dessutom, ett inlägg från polisen i nordvästra Skåne på facebook:
https://www.facebook.com/polisennordvastraskane/photos/a.1029642343719027.1073741828.1023681694315092/1327655447251047/?type=3&theater
Där blir en man som är född samma år som jag, kallad herre...
 
 
#blogg100 | |
Upp