Dag 22/100 - För 36 år sen...

För 36 år sen blev jag moster för första gången. Jag, som är en sladdis, skulle uppleva hur det var att ha en liten liten bebis i min närhet. Det kändes nästan som att jag skulle bli storasyster.
 
Varför är det oftast så att när man är lillasyster (eller lillebror), då vill man ha ett yngre syskon, medan om man är storasyster (eller storebror) vill ha ett äldre syskon?
 
Jag var tretton år och jag var hur glad som helst över att bli moster.
 
Dagen för 36 år sen, lördagen den 29 mars, 1980 var jag dock inte hemma. Jag spelade handboll i H43 och vi var iväg på en cup i Eksjö. Vi var väl fem olika lag som var med i cupen, och den slutade med att fyra av oss blev etta och det femte laget, tror jag, kom trea.
 
Den lördagen då för 36 år sen, kommer jag ihåg att jag ringde hem för att höra hur det hade gått. Då fick jag reda på att min syster hade fått en liten dotter. Där stod jag vid en telefon, långt bort i Eksjö, med vetskapen om att jag hade blivit moster till en liten flicka. Det kändes enormt konstigt, men samtidigt hur roligt som helst.
 
Denna lilla flicka fick hänga med mig en hel del när hon var liten. Den första julen blev hon riktigt bortskämd, det blev hur mycket julklappar som helst. Jag minns att jag ibland tog med henne till kompisar. Vid ett tillfälle cyklade jag och en kompis från Eslöv till Borstahusen utanför Landskrona för att bada i havet, och jag hade min systerdotter i en sådan där gammal cykelsits. Det är ca tre mil enkel resa, så det tog sin lilla tid. På vägen hem, då somnade hon därbak, och jag hade henne lutandes med sitt huvud mot min rygg!
 
När hon väl började prata, då blev jag kallad "Yssor Jelle", vilket var "moster Jennie". Och hon härmade mig i allt jag sa. Ett uttryck jag ofta sa, var "Kolla vad häftigt!" och när min systerdotter sa det, då blev det istället "Olla äffit!".
 
När hon blev lite större, då kom det en massa kompisar in i hennes värld. Min mamma, mormor, hade ett väldigt sjå att hålla reda på alla. Det skulle dukas fram tallrikar och glas till dessa kompisar. Och när hon och mormor var ute och gick, då skulle kompisen hålla mormor i ena handen och min systerdotter i andra handen. Vilken syn för andra som inte kunde se den här kompisen!
 
Så min älskade systerdotter:
 
Ett stort GRATTIS på din 36-årsdag!
 
 
#blogg100 | |
Upp