Dag 19/100 - Ibland behöver man hota sina barn

Idag har jag hotat min lille son. Jag var tvungen helt enkelt..
 
Han har varit sjuk nu i fyra dagar. Det började med en hemsk hosta, eller som vi säger på skånska, en rälig hosta. Ingen feber och pigg som en mört, men vi tyckte det var bättre att han var hemma. På onsdagen kom febern. Inte så mycket men ändå feber. Men han har varit pigg ändå.
Idag har han legat helt utslagen, eller som vi säger på skånska, helt pall! Sovit. Vaknat. Sovit. Vaknat. Han fick dock i sig lite frukost, farmorflingor och fil, och lite äppeljuice, en hel del mjölk. Men det är väl i stort sett allt, under hela dan.
 
Till lunch fick det bli glass. En GB Sandwich. Jag frågade honom lite innan lunch om han kom ihåg vilken dag det var idag. Fredag, sa han. Jag frågade vad som händer idag. Man får äta glass, sa han. Jag sa till honom att han kunde få äta två glassar. Han tittade på mig, satte upp ett finger i luften, och sa:
"Mamma, man får bara äta en glass. Pappa, visst får man bara äta en glass?"
Men han orkade bara äta halva glassen..
 
Sen har han sovit nästan hela dagen.
 
Vid niotiden, nu på kvällen, var jag tvungen att kolla hans temp. Han var brännhet. Med råge. När jag såg vad temperaturen var på, då blev jag rädd, 40.1 grader. Vet inte ens om något av mina barn har haft så mycket feber någon gång.
Vi tog fram lite febernedsättande, som är smaksatt med apelsin. Men sonen ville absolut inte ha den. Vi försökte övertala honom ,men nej, han ville inte smaka ens en gång. Jag gick och hämtade hans påskpresenter, två små bilar från filmen "Bilar". Han blev lite glad. Men ändå ville han inte ta medicinen. Till slut fick vi ta till det stora hotet, om doktorn. Tyvärr... Vi försökte förklara att han var sjuk, och att han måste ta medicin, men om han inte tar den, så måste vi åka till doktorn.
 
Då smakade han faktiskt lite. Och sen ville han smaka lite till. Och lite till. Och pappa som hade tagit en matsked... Det gick inte att få i sig allt för skeden var för stor. Men till slut hade nästan fått i sig allt. Han nästan slickade av det sista från skeden.
 
Hur det gick med febern... Jo, den sjönk med två grader, och nu sover han gott i pappas famn igen!
 
#blogg100 | |
Upp