Dag 1/100 - Att införa en ny rutin varje dag...

Mitt första inlägg i #blogg100, där jag kommer att blogga varje dag i 100 dagar.
Intressant, utmanande, men med viss självrespekt att driva sig till att göra samma rutin varje dag i 100 dagar. Hur gör man det? Införa en ny rutin som man aldrig gjort innan?
Varje morgon vaknar man, stiger upp, duschar, borstar tänderna, går till jobbet.
Varje dag äter man frukost, lunch, middag och även mellanmål, fika, dricker kaffe.
Varje kväll borstar man tänderna, gör sig färdig för sängen, går och sover.
Hur många dagliga rutiner kan man ha utan att det "sväller" över? Hur många av dessa är rutiner som behövs för att överleva?
Sen finns det rutiner som behövs för att det dagliga i livet ska fungera...
 
När jag ska gå till jobbet, då vet jag exakt var mina nycklar och min plånbok är. En rutin som jag har haft i stort sett hela mitt livet. I vänster jackficka har jag plånboken, och i höger jackficka har jag nycklarna. Jag har försökt att få min man till att skapa en sådan rutin, för jag vet inte hur många gånger han står i dörren, på väg till sitt jobb, frågandes, "Var är mina nycklar?" eller "Var är min plånbok?". Men lite roligt är det, för jag brukar kunna svara på det för det mesta. "Kolla på sekretären, där såg jag dem sist!" eller "De ligger i badrummet!" eller "Du har dem i din andra jacka!". Roligast är när han letar efter sina glasögon, de kan han lägga precis var som helst! Och sen har han ett himla sjå med att hitta dem.
 
Ibland när min ena dotter ska värma något i mikron, då brukar det stå en kaffekopp där som min man har satt in någon eller några timmar tidigare, men som av någon anledning han helt har glömt bort... Kan det vara rutiner som fattas? Eller är det så att livet helt enkelt har blivit för inrutat så man måste skapa sina kaosartade rutiner för att få lite spänning i sitt vardagliga rutinliv?
 
 
 
#blogg100 | |
#1 - - Mia:

hehe... Jag har rutiner, men är nog litet som din man i alla fall. Många gånger jag inte finner mina nycklar fastän de har en egen plats i hemmet. Problemet är att de inte alltid finns där när jag söker dem! ;-)

Svar: :-D
ettinrutatliv.blogg.se

Upp