Dag 10/100 - Inlägg 10, tio, ten, dix, deset...

Inlägg 10.
Siffran 10.
En kursare hade en tröja där det stod:
Det finns 10 sorters människor. De som förstår det binära talsystemet, och de som inte gör det...
 
Siffran 10.
När jag var 10 år, då spelade jag handboll i H43, en klubb i Lund. Jag var ingen stjärna precis, fast en bra försvarare var jag i alla fall. Jag gjorde inte många mål, men så släppte jag nog inte igenom någon heller som gjorde mål när jag försvarade. Jag hade nr 10 på tröjan. De som var stjärnorna i laget, de hade alla nummer som var under tio. Jag ville alltid ha ett lågt nummer för jag såg det som att man var duktig då.
Tills jag blev stor.
 
Siffran 10.
Det finns många kända idrottare som har eller har haft nummer 10 på tröjan. Bland annat Pele, en av världens mest kända fotbollspelare. Likaså Maradona som har hittat på både det ena och det andra.
Sen har vi vår egen kände fotbollsspelare, Zlatan.
 
Siffran 10.
Alltså, med tanke på vilka kända fotbollsspelare som hade nummer 10 på tröjan, så känner jag mig väldigt stolt över att sälla mig till den skaran med det nummer på tröjan.
 
Siffran 10.
För tio år sedan var det 2006. Då fanns det en liten kille som hette Frans som hade en hit med låten "Zlatan". Den lille killen kom från Ystad, en stad här i södra Skåne. Zlatan kommer också från Skåne, fast från Malmö.
 
Siffran 10.
Igår var det finalen i melodifestivallen. På startlistan, plats nummer 10, sjunger Frans sin låt "If I were sorry". En låt som går rakt in i mitt hjärta. En enkel och opretentiös låt. Inget showande, inget storögt, utan bara en enkel låt...
 
Siffran 10.
Frans hade också en tröja igår, en landslagtröja. På den stod det också nr 10. Istället för hans namn, stod det "Melodi nr 10".
 
Siffran 10.
Och vad var det med min kursares tröja? Binära människor och inte...
I det binära talsystemet, som endast består av 0 och 1, är 10 samma som 2 i det decimala talsystemet...
 
 
#blogg100 | |
Upp