Dag 3/100 - Vilken var din allra första webplats du någonsin besökte på internet?

I februari 1998, känns som en hel evighet sen, skaffade jag min första dator någonsin, en så kallad LO-dator, en dator som vi vanliga "dödliga" skulle ha råd med, som drogs på lönen med ett bruttoavdrag... Tror till och med avdraget låg runt 450 kr i månaden, som skulle betalas på två år, om jag minns rätt...
 
Så spännande det var, vilka möjligheter som låg framför en, att kunna skriva text på en dator. Och dessutom spara det. Nu slapp man använda en skrivmaskin!
 
Och allt annat man kunde göra, spela spel, lyssna på musik, ja möjligheter kändes oändliga.
 
Och så var det något som hette internet som också ingick. Något som man bara hade hört talas om. Att man kunde "surfa" på nätet. Att det fanns sidor som andra hade skapat som man kunde läsa. Hur det fungerade rent tekniskt, ja, det var en stor gåta. Att någon som satt i Australien som hade skapat en hemsida, som jag, som satt i Sverige, kunde läsa helt obehindrat. Helt otroligt!
 
Då på den tiden så fanns det något som hette Netscape Navigator och jag tror också att Internet Explorer fanns då. Då hade vi ju inte bredband, utan man ringde upp via modem. Och jag minns att jag ringde upp modemet för att komma ut på nätet och sen startade jag min webläsare. Varenda gång dök en ruta upp med en fråga på engelska med något om en "browser". Browser, vad var det för något, undrade jag varje gång den dök upp och jag stängde ner den lika fort som den dök upp. Det ordet fanns ju inte i ett vanligt språklexikon så det var ju stört omöjligt att ta reda på vad det betydde.
 
Sen när jag kom ut på nätet, så satt jag där, tittade på sidan som uppenbarligen var min startsida (fast jag hade ingen aning om det då). Ok, hur kom jag då vidare? Det fanns ett adressfält. Jag skrev in ett annat namn än det som stod där, en annan hemsida som jag visste fanns på nätet. Och när jag hade skrivit in den adressen, hur skulle jag nu göra? Det fanns ingen knapp att trycka på. Inte som jag visste om i alla fall. Så då satt jag där och tittade på den enda internetsida som jag hade. Sen kopplade jag ner mig.
 
Nästa gång jag gick ut på nätet, då var det likadant igen, samma startsida, ingenstans att trycka på, och så kopplade jag ner mig igen.
 
Hur jag än gjorde, varje gång jag kopplade upp mig, så fanns den där, startsidan, som jag tror jag nog aldrig har besökt igen... http://www.lo.se
 
 
 
#blogg100 | |
Upp