1/100 - Gammal, gammalt och ännu äldre

Blogga i hundra dagar.. Hundra dagar att blogga.. Delar man det på hälften så blir det femtio, lika många år som jag har levt.. Ett halvår för varje dag.. Vad hände från januari till juni 1967? Jo, jag föddes, mitt i smällkalla vintern! Min mamma var glad att jag föddes efter nyåret och inte innan. Som mamma fick man dubblerat sin mammaledighet, vilket innebar 6 mån istället 3 mån. Idag är vi uppe i 480 dagar vilket blir ungefär 16 mån. Sammanlagt.
 
Jag föddes alltså för 50 år sen, och med tanke på att det är en hel evighet sen, så kan man verkligen undra om livet var annorlunda förr?
Man kan väl säga att jag föddes på Domus parkering, fast det var innan Domus parkering fanns. Vi bodde nämligen där, fast inte på parkeringen, utan det fanns gamla hus i dessa kvarter, med utedass på gården. Otroligt egentligen, så gammal är jag ju inte! Vi eldade med ved i en kamin. Det fanns alltså inga element. Min mamma sa att det var väldigt kallt där. Idag är de husen rivna.
 
Idag har jag varit på kurs. I något så modernt som i släktforskning! Så himla roligt, och som jag har längtat! Egentligen skulle vi börjat förra onsdagen, men vår kursledare dök inte upp. Och efter tio minuters väntan, gav vissa upp och då kunde ju inte jag heller stå där själv och vänta. Senare hörde han av sig, han hade glömt sina nycklar hemma, så han hade försökt skynda sig så fort han bara kunde, men när han dök upp tio minuter senare, ja, då fanns ingen av oss andra där.
Jag håller på att skapa ett släktträd till mitt lilla barnbarn, med sju generationer! Det är inte lätt, men det går sakta framåt. Så otroligt mycket intressant man hittar i kyrkböckerna! Både tragiska och intressanta saker!
Men också felaktig information!
Kolla min farmors föräldrar! Jag hittade henne i två olika födelseböcker, och kollar man riktigt noga, så har nog inte prästen varit riktigt nykter!
 
Två flickor med vars ett par föräldrar!
 
Men något är fel...
 
Riktigt fel...
 
 
#blogg100 | #blogg100 | |
Upp