Det...

Vissa filmer kan man se flera gånger, andra önskar man att man aldrig hade tittat på. Just nu tittar jag på filmen Det med min dotter. Boken som filmen är baserad på skrevs av Stephen King 1986, och filmen blev klar 1990.
 
Min dotter har en fallenhet för skräckfilmer, men denna har hon aldrig sett innan, så den var en given julklapp till henne. Sist jag såg den var innan hon ens var påtänkt, och jag har väl inte haft den i åtanke när jag velat se en film igen. Jag är inte mycket för skräckfilmer utan ser hellre en action eller drama. Det enda jag minns från den filmen är clownen, och jag har aldrig tyckt om clowner sen jag såg Det. Lömska, inställsamma, manipulerande, är vad de är! Men som andra filmer gjorda för längesen, så inser man att dagens filmer är betydligt bättre än den tidens filmer. Skräckupplevelserna är verkligen B-iga! Om man ser en film från 70-talet, som t.ex. Månbas Alpha, en serie som jag absolut inte ville missa ett enda avsnitt av när jag var liten, då ser man verkligen hur dålilgt gjorda de är.
 
En film som jag gärna ser flera gånger är Plutonen. En välgjord, eftertänksam film om ett krig där många dog. Likaså, Dirty Dancing, ett drama från en svunnen tid då alla "visste" sin plats, och livet var på något sätt enklare än idag, men absolut inte lättare.
Filmer | |
Upp